SEO – W drodze na szczyt

Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania

SEO – W drodze na szczyt, czyli optymalizacja strony, to kluczowy etap w drodze do odniesienia sukcesu przez witrynę www w internecie. Sukcesem w tym przypadku będzie dotarcie z przekazem do maksymalnie dużej grupy odbiorców. Decydującą techniką mającą wpływ na powodzenie tej strategii jest pozycjonowanie. Dzięki temu zyskamy możliwość wyświetlenia witryny na jednej z najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe.

Spis treści

  1. Optymalizacja strony internetowej
  2. Pozycjonowanie strony internetowej
  3. Podsumowanie

Optymalizacja strony internetowej

Jest wiele czynników mniej lub bardziej istotnych mających wpływających na to, jak wysoko w wyszukiwarkach znajduje się witryna. Są jednak elementy, na które możemy mieć wpływ oraz samodzielnie je udoskonalić. Na początek zajmiemy się optymalizacją naszej strony, czyli uporządkowaniem kodu tak, aby zawierał tylko niezbędne elementy oraz wartościową treść.

1

Optymalizacja treści

Ciekawy i niepowtarzalny opis, wyczerpujący daną tematykę, naturalnie wzbogacony słowami kluczowymi, to podstawowe czynniki wpływające na wyższą pozycję strony internetowej. Ponadto przekaz powinien być spójny, poprawny gramatycznie, najlepiej często aktualizowany oraz zoptymalizowany. Pamiętajmy również, aby wiedza, którą pragniemy się podzielić była przygotowana z myślą o innych użytkownikach. Łatwa nawigacja oraz czytelność z pewnością zostaną dobrze odebrane także przez roboty indeksujące.

„Content is king”

Bill Gates, 1996

Poniżej wskażę działania na stronie – tzw. on-site. Najczęściej posiadamy witryny korzystające z popularnych systemów CMS. Podczas tworzenia podstrony, strony produktowej albo artykułu w panelu owe systemy udostępniają szereg opcji SEO. Z kolei w oknie edycji tworząc wpis warto skorzystać ze znaczników wpływających na pozycjonowanie witryny, ale przede wszystkim na łatwy odbiór istoty poszczególnych akapitów przez użytkowników:

  • title – tytuł powinien być zwięzły najlepiej, aby zawierał istotne dla naszej działalności słowa kluczowe (niezwykle istotny)
  • meta description – opis zawartości danej podstrony, zalecana ilość znaków to ok. 150, tyle wyświetla najpopularniejsza obecnie przeglądarka google
  • nagłówki – h1 – h6, h1 – nagłówek najwyższego rzędu powinien występować jeden raz na stronie (najczęściej tytuł strony)
  • wyróżnienie tekstu (najlepiej frazy istotne dla naszej działalności)
    • pogrubienie – znacznik strong
    • pochylenie -znacznik em
    • podkreślenie – znacznik u
  • lista
    • wypunktowana – znacznik ul li
    • numerowana – znacznik ol li
  • opis obrazków – znaczniki alt zawierający tekst opisujący (wyświetli się opis w przypadku, gdyby zdjęcie nie zostało załadowane) oraz title (pojawi się tytuł po najechaniu kursorem na obrazek), zadbajmy również o spójne nazwy wgrywanych plików zdjęć
  • linkowanie wewnętrzne – czytelna nawigacja pomiędzy podstronami serwisu

2

Optymalizacja zdjęć i pozostałych grafik

Sam opis na stronie może nie być dla internautów wystarczająco atrakcyjny. Wartościowy artykuł to taki, który wzbogacony jest powiązanymi tematycznie zdjęciami, infografikami także w celu łatwiejszego przyswojenia poruszanego tematu. Zdjęcia i grafiki to element, który zazwyczaj ma znaczący wpływ na szybkość ładowania strony internetowej. W związku z tym elementy graficzne powinniśmy poddać kompresji, żeby nie obciążały zbytnio czasu ładowania witryny. Zwracajmy także uwagę na rozmiar dodawanego zdjęcia. Dla przykładu, jeśli posiadamy baner na całą szerokość ekranu, to nie ma potrzeby wgrywać o większej rozdzielczości.

3

Strona przystosowana do urządzeń mobilnych

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jeszcze nigdy nie było tak ważne. Coraz więcej użytkowników przeglądając internet korzysta z urządzeń mobilnych. Odsetek ten jest już wyższy niż w przypadku komputerów i stale się powiększa. Nie ma się co dziwić. Wszakże telefon stał się urządzeniem, bez którego trudno sobie wyobrazić codzienną egzystencję.

4

Bezpieczne połączenie SSL

Certyfikat SSL zabezpiecza przepływ danych pomiędzy użytkownikiem a stroną internetową. Łatwo taki adres rozpoznać po przedrostku „https” np. „https://przykladowa-strona.pl”. Dodatkowo popularne przeglądarki internetowe wyświetlają stosowną ikonę lub informację na pasku obok adresu www. Brak połączenia SSL z pewnością niekorzystnie wpłynie na ilość odwiedzin. Tworząc nową witrynę, a szczególnie u posiadaczy nie korzystający jeszcze z bezpiecznego połączenia na łamach własnych serwisów internetowych certyfikat SSL powinien być obowiązkowym punktem na liście.

Połączenie bezpieczne
Ikona kłódki przy adresie posiadającym certyfikat SSL w przeglądarce Google Chrome – połączenie bezpieczne.
Połączenie niezabezpieczone
Komunikat przy adresie nie posiadającym certyfikatu SSL w przeglądarce Google Chrome – „Niezabezpieczona”.

5

Szybkość ładowania strony

To jak szybko użytkownik zobaczy zawartość danej strony na swoim ekranie, szczególnie tym mobilnym ma istotne znaczenie w ocenie naszej witryny przez google. Zachęcam do skorzystania z narzędzia PageSpeed Insights, które dostarczy mnóstwo cennych wskazówek. Przede wszystkim dowiemy się, jaka jest kondycja naszego serwisu zarówno w wersji na komórki oraz komputery. Jeśli wskaźnik wyświetli na czerwonym polu wartość poniżej 50 będzie to oznaczać, że strona wymaga modernizacji. Dodatkowo narzędzie podpowie nam, jakie elementy strony będą wymagały modyfikacji. W tym przypadku bardzo ważne są również parametry posiadanego serwera. Obecnie wiele firm hostingowych w swojej ofercie posiada wydajne serwery dedykowane popularnym systemom CMS np. WordPress oraz e-commerce Prestashop.

Szybkość wczytywania na komórkach
Szybkość wczytywania na komórkach.
Szybkość wczytywania na komputerach
Szybkość wczytywania na komputerach.

Pozycjonowanie strony internetowej

To działania off-site polegające na pozyskiwaniu linków z innych serwisów. Jakie linki będą najlepsze? Przede wszystkim nie ilość, a jakość. Najlepsze linki to takie, które pochodzą z serwisów moderowanych, tematycznie powiązanych z naszą witryną. Sposobów jest wiele, poniżej wymienię najważniejsze:

  • aktywnie uczestnictwo na forach dyskusyjnych, dziel się swoją wiedzą, buduj pozycję eksperta i odsyłaj na swoją stronę po więcej informacji
  • pisz artykuły eksperckie na innych serwisach, kieruj do posiadanej witryny
  • linkuj z mediów społecznościowych, załóż fanpage na Facebook’u, daj się znaleźć na Instagramie, Twitterze
  • twórz filmy (YouTube, Vimeo) i umieszczaj odnośnik w opisie
  • wciąż warto skorzystać z wysokiej jakości katalogów (np. Onet, Wirtualna Polska)

Podsumowanie

Jeśli strona nie jest wystarczająco wydajna bądź nie zajmuje satysfakcjonujących miejsc w wynikach wyszukiwań, to czynniki, które bezpośrednio mają wpływ na liczbę odwiedzin witryny. W takiej sytuacji najlepiej zacząć od audytu SEO. Dzięki temu uzyskamy niezbędną wiedzę o kondycji strony, na podstawie której będzie można zdiagnozować słabe punkty i określić sposób ich wyeliminowania.